Göteborg Film Festival är Skandinaviens största filmfestival och lockar varje år över 160 000 besökare. Men när pandemin slog till förändrades allt och för första gången i sin 44 åriga historia tvingades festivalen hålla sina salonger stängda och istället bli helt digital. För att få folks uppmärksamhet för ännu ett digitalt evenemang utmanade vi en person till en extremt unik filmupplevelse. Öppet för alla att ansöka.
THE ISOLATED CINEMA — CASEFILM
Vi bjöd in till en isolerad biograf, belägen på en av Sveriges mest vindpinade och utsatta platser, på en avlägsen ö i Göteborgs skärgård. Där fick en ”lycklig” vinnare möjlighet att under en vecka närvara på festivalen och se hela dess program. Men utan vänner, utan familj och utan kontakt med omvärlden.
THE ISOLATED CINEMA — PROMO
— NBC
Intresset var enormt med över 12 000 sökande från 65 olika länder och plockades upp av stora internationella medier så som CNN, CBS, BBC, NBC, ABC, Fox News, Al Jazeera, The New York Times, The Late Late Show with James Corden och många, många fler.
Kampanjen fick över 3 000 nyhetsartiklar och 8,5 miljarder i potentiell räckvidd.
Kampanjen blev också en av världens mest belönade kampanjer 2021.