Att ta sina barns intressen på allvar låter självklart. Men få vuxna visar lika stort engagemang i sina barns gaming som i andra aktiviteter. För att uppmärksamma detta valde Länsförsäkringar att börja behandla e-sport som vanlig sport.
Under parollen Spelvärlden spelar roll genomförde vi en rad kampanjer med syfte att förändra vuxenvärldens förlegade syn på ett av de största och snabbast växande intressena bland barn och unga.
SPELVÄRLDEN SPELAR ROLL — CASEFILM
I en första fas tog vi fram en film för att lansera initiativet och belysa faktumet att vuxna inte behandlar e-sport likt andra aktiviteter. Dessutom utbildade vi tillsammans med Friends över 100 digitala trygghetsvärdar som finns närvarande i spelvärlden och tillgängliga för unga som behöver prata.
LÄNSFÖRSÄKRINGAR — SPELVÄRLDEN SPELAR ROLL
LÄNSFÖRSÄKRINGAR — DIGITALA TRYGGHETSVÄRDAR
I nästa steg öppnade vi Länsförsäkringar E-sport Arena. Sveriges första namnsponsrade arena för gamers med fri entré för föräldrar.
LÄNSFÖRSÄKRINGAR E-SPORT ARENA — PROMO
Vi lät barn och unga bjuda med sina föräldrar på världens första FIFA-derby, där spelarna från IFK Göteborg och BK Häcken spelade sig själva i en prestigefylld kamp. Matchen livesändes också på Twitch, O'Learys och Kappa sportbar.