Energibranschen har ett stort ansvar när det gäller klimatfrågor och anklagas ofta för att inte göra tillräckligt åt problemet. Vårt uppdrag var att upplysa göteborgarna att hållbarhet tvärtom har högsta prioritet hos Göteborg Energi och att deras kunder är en del av resan mot en mer hållbar värld.
De gav oss en lista på 70 olika hållbarhetsinsatser (både sociala och ekologiska) som de redan gör eller är i startgroparna att börja med. Inspirerade av personer så som Greta Thunberg och den globala vågen av miljöaktivism skapade vi en massiv lokal kampanj för outdoor, print, PR och digitala mediekanaler med det övergripande målet att skapa en bra dialog med göteborgarna.
I sociala medier väckte vi budskapen till liv på ett roligt och uttrycksfullt sätt. Göteborgarna bjöds även in till dialog med olika hållbarhetsexperter och fick kontinuerliga uppdateringar i processen mot att skapa en mer hållbar stad.
På kampanjsajten kan medborgare följa det långsiktiga arbetet på ett transparent sätt och läsa mer om alla initiativ. De kan också påverka arbetet genom att rösta på de initiativ de vill ska prioriteras.