Göteborg Film Festival är Skandinaviens största filmfestival och lockar varje år över 160 000 besökare. Men under coronapandemin förändrades allt. För första gången på 44 år tvingades festivalen stänga sina fysiska biografer och istället bli helt digital. Precis som allt annat.
För att fånga människors uppmärksamhet för ännu ett digitalt evenemang utmanade vi världen att ansöka om en extremt unik filmupplevelse – för endast en person.
THE ISOLATED CINEMA — CASEFILM
Vi bjöd in till The Isolated Cinema, belägen på en av Sveriges mest vindpinade och utsatta platser – den avlägsna fyrön Pater Noster i Göteborgs skärgård. Där en vinnare fick möjligheten att delta i festivalen och se hela programmet. Men utan vänner, utan familj och utan någon kontakt med omvärlden under en veckas tid.
THE ISOLATED CINEMA — PROMO
— NBC
Intresset var enormt. Vi fick över 12 000 ansökningar från 65 olika länder. Kampanjen uppmärksammades av stora internationella medier som CNN, CBS, BBC, NBC, ABC, Fox News, Al Jazeera, The New York Times, The Late Late Show with James Corden och många, många fler.
Totalt genererade kampanjen över 3000 nyhetsartiklar och uppskattningsvis 8,5 miljarder impressions. The Isolated Cinema blev också en av världens mest belönade kampanjer 2021.