Energibranschen har ett stort ansvar i klimatfrågor och anklagas ofta för att inte göra tillräckligt. Vår uppgift var att upplysa göteborgarna om att hållbarhet tvärtom är en kärnfråga för Göteborg Energi, och att du som kund är en del av resan mot en mer hållbar värld.
På temat “corporate activism” skapade vi en omfattande lokal kampanj i både digitala och traditionella kanaler med det övergripande målet att skapa en god dialog med göteborgarna.
Vi utgick från Göteborg Energis interna lista med 70 olika hållbarhetsinsatser. Saker de redan höll på med eller var i full färd med att starta. Sedan tapetserade vi bokstavligen stan och digitala ytor med budskapen i en kraftfull slagordskampanj.
I sociala medier väckte vi budskapen till liv på ett roligt och uttrycksfullt sätt. Göteborgarna bjöds även in till dialog med olika hållbarhetsexperter och fick kontinuerliga uppdateringar i processen mot att skapa en mer hållbar stad.
På kampanjsajten kan medborgare följa det långsiktiga arbetet på ett transparent sätt och läsa mer om alla initiativ. De kan också påverka arbetet genom att rösta på de initiativ de vill ska prioriteras.